Kies uw gemeente

Menu

Zoeken op de website

Zoeken

Parkeerbelasting

Wat is parkeerbelasting?

Parkeerbelasting is een belasting die u moet betalen als u parkeert op een plek waar dit verplicht is volgens de regels van de gemeente. Als u te weinig of geen parkeerbelasting betaalt, kunt u een naheffingsaanslag parkeerbelasting krijgen.

Sinds 1 oktober 2019 rijden er speciale scanauto’s door de straten van Utrecht om te kijken of geparkeerde auto’s genoeg parkeerbelasting hebben betaald. Heb je te weinig of niet betaald, dan krijgt BghU hiervan een melding via de gemeente. BghU stuurt dan een naheffingsaanslag naar de eigenaar van de auto.
Voor 1 oktober 2019 kreeg je de naheffing (de parkeerbon) op je autoruit als je niet genoeg parkeerbelasting had betaald. Daarna stuurde BghU een kopie van de naheffingsaanslag parkeerbelasting per post naar u toe.

Wie betaalt parkeerbelasting?

U betaalt parkeergeld als u uw auto parkeert op een plek waar het verplicht is parkeerbelasting te betalen. Op de automaat staat aangegeven hoe, hoeveel en wanneer u moet betalen. U ontvangt een naheffingsaanslag parkeerbelasting als u geen of te weinig parkeerbelasting betaalt. De eigenaar van de auto (kentekenhouder) ontvangt deze naheffing binnen enkele weken. U moet deze aanslag binnen een maand na dagtekening betalen.

Hoe wordt de parkeerbelasting berekend?

De hoogte van de naheffingsaanslag parkeerbelasting hangt af van de parkeerlocatie. Daarnaast extra kosten in rekening gebracht voor het niet of niet genoeg betalen van parkeergeld.

Als u een naheffingsaanslag parkeerbelasting heeft ontvangen, moet u deze binnen een maand na dagtekening betalen. U kunt op drie manieren betalen:

  • Via iDeal op Mijn BghU
  • Maak het bedrag over. Vermeld bij uw betaling het aanslagnummer.
  • Aan de balie in het Stadskantoor


Het betalen van een naheffingsaanslag parkeerbelasting via een automatische incasso is niet mogelijk.

Ja, u kunt bezwaar maken tegen een naheffingsaanslag parkeerbelasting. Dit doet u door een bezwaarschrift in te sturen. En kan tot uiterlijk zes weken na de verzenddatum van de naheffingaanslag parkeerbelasting. U kunt uw bezwaar digitaal indienen via Mijn BghU.

Wij verlenen uitstel van betalen als wij uw bezwaarschrift hebben ontvangen.

U kunt uw bezwaarschrift ook schriftelijk indienen naar BghU, Postbus 5150, 3502 JD Utrecht. Zorg dat u de volgende gegevens op uw bezwaarschrift vermeld:

  • Naam, adres, telefoonnummer en Burgerservicenummer van kentekenhouder.
  • Datum en tijdstip van het uitschrijven van de parkeerbon.
  • Kenteken van het voertuig.
  • Productnummer van parkeervergunning (indien van toepassing).
  • Kopie (voorkant/achterkant) van mindervalidenparkeerkaart (indien van toepassing).
  • Argumenten waarom u het niet eens bent met de parkeerbon.
  • Uw handtekening.


Heeft u een leaseauto kunt u geen bezwaar indienen via mijn BghU U kunt bezwaar maken op twee manieren:

  • Via het contactformulier op onze website. Kies daarvoor: “Ik heb een andere vraag.”
  • Per post naar: BghU, Postbus 5150, 3502 JD Utrecht.

Bij uw bezwaar moet de Leaseovereenkomst, kenteken, uw naam en adresgegevens en het aanslagbiljetnummer worden toegevoegd. Daarnaast alle gegevens zoals hierboven wordt beschreven indien van toepassing.

Parkeerbelasting is gebonden aan strikte regels. Bij het opleggen van een naheffingsaanslag parkeerbelasting wordt geen rekening gehouden met persoonlijke omstandigheden. Hieronder leest u de meest voorkomende argumenten en of het zinvol is om bezwaar te maken.

Ik ben daar niet geweest
Een parkeercontroleur gaat nauwkeurig te werk. Bij het invoeren van een naheffingsaanslag worden verschillende kenmerken ingevoerd, zoals kenteken, kleur en merk. Dit is een extra controle. Als al deze kenmerken overeenkomen met de gegevens van uw voertuig, mogen wij ervan uitgaan dat de parkeercontroleur het over uw voertuig heeft. Het is heel lastig om te bewijzen dat dit niet zo is. Ook als u kunt bewijzen dat u zelf niet op die plek was, is daarmee nog niet bewezen dat uw voertuig daar ook niet was. U had uw voertuig namelijk aan iemand anders kunnen uitlenen. Daarom is het niet genoeg om alleen bonnetjes, vliegtickets of intekenlijsten te laten zien.

Ik heb wel betaald bij de automaat of met een parkeerapp en heb toch een naheffingsaanslag parkeerbelasting gekregen.
Om te laten zien dat u heeft betaald, moet u een bezwaarschrift sturen. Voeg daarbij een bewijs van betaling toe, bijvoorbeeld een bankafschrift of de bewijsstukken uit de parkeerapp.

De parkeertijd is maar kort overschreden
Toch is dit geen reden om de naheffing van de parkeerbelasting weg te halen. U moet namelijk betalen voor de hele tijd dat u geparkeerd staat. Zelfs als u maar één minuut te lang parkeert, kunt u al een ‘parkeerbon’ krijgen. Als u bezwaar maakt met deze reden, wordt uw bezwaar afgewezen.

Ik was een bankpas/creditcard halen
Ook als u zegt dat u niet meteen kon betalen omdat u eerst een bankpas of creditcard moest halen, wordt uw bezwaar afgewezen. U moet de parkeerbelasting namelijk direct betalen zodra u het voertuig heeft geparkeerd.

Ik ben het niet eens met de hoogte van het bedrag van de naheffingsaanslag parkeerbelasting
De hoogte van de naheffingsaanslag parkeerbelasting (parkeerbon) komt uit artikel 234 van de Gemeentewet. Volgens dit artikel en de Verordening parkeerbelastingen berekent de gemeente de aanslag over een parkeertijd van één uur. Alleen als duidelijk is dat u langer dan een uur zonder te betalen heeft geparkeerd, geldt een langere tijd.
Bij dit bedrag komen ook nog de kosten van de naheffing. Deze kosten staan in het Besluit gemeentelijke parkeerbelastingen 1990. Daarin staat dat de gemeente kosten mag rekenen voor het opleggen van een naheffingsaanslag. De hoogte van deze kosten hangt niet af van hoe lang u geparkeerd stond.

Ik wist niet dat er betaald moest worden voor het parkeren
Betaald parkeren wordt duidelijk aangegeven met borden, extra herhalingsborden en parkeerautomaten. Daarmee heeft de gemeente aan haar plicht voldaan om duidelijk te maken waar en wanneer u moet betalen voor parkeren. Het is daarnaast uw eigen verantwoordelijkheid om te kijken welk parkeerregime geldt. Maakt u bezwaar met deze reden, dan wordt uw bezwaar afgewezen.

Ik was aan het laden en lossen
U mag laden en lossen op een parkeerplaats waar u normaal moet betalen. Dit mag alleen als het direct gebeurt. Dat betekent dat u de parkeerplaats alleen mag gebruiken zolang u bezig bent met het in- of uitladen van spullen. Het moet gaan om spullen die u niet makkelijk op een andere manier kunt vervoeren. Een brief brengen of ophalen telt dus niet als laden of lossen. Daarvoor moet u gewoon parkeergeld betalen.

Ik heb een digitale parkeervergunning, maar deze was niet (op tijd) betaald
Uw digitale parkeervergunning is alleen geldig als u op tijd betaalt, binnen de termijn die de gemeente heeft vastgesteld. Dit staat ook in de voorwaarden die u bij uw vergunning heeft gekregen. Het heeft geen zin om bezwaar te maken als u nog niet had betaald op het moment dat de naheffingsaanslag werd opgelegd. Als u naheffingsaanslagen heeft ontvangen bij een parkeervergunning neem dan eerst contact op met de gemeente om te controleren of de vergunning nog juist is. Controleer ook of uw vergunning wel geldig is op de plek waar u geparkeerd heeft.

De parkeerautomaat was kapot
Een kapotte parkeerautomaat is geen geldige reden om geen parkeerbelasting te betalen. Er staat altijd een andere automaat op loopafstand. U had dus bij een andere automaat kunnen betalen.

Ik heb de auto uitgeleend aan een kennis
Het kan zijn dat iemand anders dan de eigenaar de auto heeft geparkeerd. Als die persoon niet betaalt of te laat betaalt, krijgt de eigenaar van de auto de naheffingsaanslag. De eigenaar is altijd verantwoordelijk voor de betaling. Maakt u bezwaar met deze reden, dan wordt uw bezwaar afgewezen.

Ik heb een gehandicaptenparkeerkaart, maar deze was niet duidelijk zichtbaar
In de gemeente Utrecht kunt u enkel parkeren met uw gehandicapte parkeerkaart in parkeervakken waar een bord bijstaat waaruit blijkt dat het een gehandicapte parkeerplaats is. Voor alle andere parkeervakken moet u als gehandicapte parkeerkaart houder een gratis vergunning aanvragen.
De gehandicaptenparkeerkaart moet altijd duidelijk zichtbaar achter de voorruit liggen. Parkeren zonder een kaart die duidelijk zichtbaar is, telt als parkeren zonder parkeerbewijs. Maakt u bezwaar met deze reden, dan wordt uw bezwaar afgewezen.

U krijgt een wielklem als u drie of meer naheffingsaanslagen parkeerbelasting hebt openstaan bij de gemeente.

Wanneer krijg ik een wielklem?
Als u 3 of meer naheffingsaanslagen parkeerbelasting voor één kenteken hebt openstaan, dan kan de gemeente elk moment een wielklem aan uw auto plaatsen. De wielklem gaat er pas af als u de openstaande naheffingsaanslagen parkeerbelasting hebt betaald én de kosten voor het aanbrengen en verwijderen van de wielklem. Als u deze kosten niet binnen 24 uur betaalt, dan wordt het voertuig weggesleept.

Wat kost een wielklem?
U moet €181,33 betalen voor het aanbrengen en verwijderen van de wielklem (prijspeil 2025) en al uw openstaande naheffingsaanslagen parkeerbelasting. Als uw auto is weggesleept, moet u voor het wegslepen daarbovenop ook €470,00 betalen voor voertuigen tot 3.500kg en €2.055,00 voor voertuigen vanaf 3.500kg. Voor het stallen van uw auto betaalt u €40,00 per dag (prijspeil 2025).

Ik heb een wielklem. Wat moet ik doen?
U vindt onder uw ruitenwisser een informatiefolder. Daarin staat wat u moet doen:

  • Stap 1: bel naar 088 - 0640250 (kijk voor onze openingstijden op onze contactpagina). Een medewerker van de BghU vertelt hoeveel u moet betalen en hoe u dat moet doen.
  • Stap 2: u betaalt aan de balie van de BghU in het Stadskantoor (Stadsplateau 1, 2e etage). Dat kan met PIN of contant. U moet het hele bedrag in één keer betalen. Er is geen betalingsregeling mogelijk.
  • Stap 3: de wielklem wordt binnen één uur van uw auto verwijderd.


Mijn auto had een wielklem, maar is nu weggesleept. Wat te doen?
Als u de openstaande parkeerboetes en kosten niet binnen 24 uur betaalt, dan wordt uw auto weggesleept.

  • Bel naar 088 - 0640 250 (kijk voor onze openingstijden op onze contactpagina). Een medewerker van de BghU checkt of uw auto inderdaad een wielklem had en vertelt wat u moet doen.
  • U betaalt aan de balie van BghU in het Stadskantoor (Stadsplateau 1, 2e etage). Dat kan met PIN of contant. U moet het hele bedrag in één keer betalen. Er is geen betalingsregeling mogelijk. U krijgt dan een betaalbewijs.
  • Met het betaalbewijs gaat u naar het depot van Bergings Combinatie Utrecht (BCU). Daar haalt u uw auto op.


Naar meer informatie over wegslepen

Bent u het niet eens met de wielklem of het wegslepen van uw auto? U kunt bezwaar maken tegen het aanbrengen van een wielklem of het wegslepen van uw auto. Dat doet u digitaal op de website van de BghU.

Sinds 1 september 2020 hebben inwoners en bezoekers van Utrecht met een gehandicaptenkaart een parkeervergunning nodig om gratis te parkeren in gebieden waar betaald parkeren geldt. Alleen de gehandicaptenkaart neerleggen is niet genoeg.

De digitale parkeervergunning staat op het kenteken van de auto. Zo ziet de scanauto van de gemeente dat de auto daar mag staan.

Gratis parkeren
De parkeervergunning is alleen nodig in gebieden met betaald parkeren.
Mensen met een gehandicaptenkaart mogen altijd gratis parkeren op de speciale gehandicapten-parkeerplaatsen in de stad.
Inwoners en bezoekers met een gehandicaptenkaart kunnen de parkeervergunning gratis aanvragen bij de gemeente Utrecht.

Meer informatie over vergunningen en de Gehandicaptenparkeerkaart vindt u hier

Nee, als u foutparkeert, ontvangt u geen parkeerbon, maar een Wet-Mulderbon. Dit is een boete die wordt opgelegd bij een overtreding, zoals foutparkeren, te hard rijden of door rood licht rijden. De afhandeling hiervan gebeurt niet door BghU of de gemeente, maar door het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB).

Heeft u een leaseauto kunt u geen bezwaar indienen via mijn BghU U kunt bezwaar maken op twee manieren:

  • Via het contactformulier op onze website. Kies daarvoor: “Ik heb een andere vraag.”
  • Per post naar: BghU, Postbus 5150, 3502 JD Utrecht.


Zorg dat onderstaande gegevens meegezonden worden met uw bezwaarschrift:

  • Naam, volledig adres, telefoonnummer en Burgerservicenummer van kentekenhouder.
  • Datum en tijdstip van het uitschrijven van de parkeerbon.
  • Kenteken van het voertuig.
  • Productnummer van parkeervergunning (indien van toepassing).
  • Kopie (voorkant/achterkant) van mindervalidenparkeerkaart (indien van toepassing).
  • Argumenten waarom u het niet eens bent met de parkeerbon.
  • Uw handtekening.
  • Leaseovereenkomst
  • Aanslagbiljetnummer