Kies uw gemeente

Menu

Zoeken op de website

Zoeken

Bezwaar maken

Bent u het niet eens met uw belastingaanslag? Dan kunt u binnen 6 weken na de datum ‘dagtekening’ op het aanslagbiljet een bezwaarschrift indienen.

Dit kan op drie manieren:

  • Scan de QR-code op het aanslagbiljet en kies "Bezwaar maken".
  • Ga naar "Mijn BghU" en klik op de tegel "Bezwaar maken".
  • Stuur een brief naar: BghU, Postbus 5150, 3502 JD Utrecht.

 

Wat moet in uw bezwaarschrift staan:

  • Aanslagnummer
  • Uw naam en adres
  • De datum
  • Waarom u bezwaar maakt
  • Eventuele bewijsstukken, zoals een taxatierapport van een andere makelaar en/of foto's of bijvoorbeeld einde huurcontract.
 

Heeft u een eenmanszaak en wilt u bezwaar maken? Log dan als particulier in op "Mijn BghU" met uw DigiD:


Bezwaar maken tegen de WOZ-waarde

De WOZ-waarde is de waarde van uw woning, en deze wordt gebruikt om de gemeentelijke en waterschapsbelasting te berekenen, zoals de Onroerende Zaakbelasting (OZB) en Watersysteemheffing Gebouwd.

BghU stelt de WOZ-waarde vast voor de gemeenten Bunnik, De Bilt, Houten, Lopik, Nieuwegein, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug en Zeist.

Als u bezwaar maakt tegen de WOZ-waarde, hoeft u geen bezwaar te maken tegen de OZB of Watersysteemheffing Gebouwd voor dezelfde woning. Als de WOZ-waarde verandert, krijgt u een nieuwe belastingaanslag en een schriftelijk besluit inclusief verminderingsnota waar de OZB en watersysteemheffing Gebouwd ook in mee genomen wordt.

Belangrijk is dat uw bezwaarschrift goed onderbouwd wordt.
Lees altijd eerst het taxatieverslag voordat u bezwaar in wilt dienen.
Heeft u een taxatierapport laten opmaken waar de WOZ-waarde vanaf wijkt, stuur deze dan mee.
Is het onderhoud of ligging niet juist stuur dan foto’s mee met uw bezwaarschrift.
Is de oppervlakte niet juist stuur met uw bezwaarschrift dan bouwtekeningen mee.


Ook is het mogelijk om een afspraak met de taxateur te maken. In het (telefonische) gesprek kunt u overleggen met de taxateur of het zin heeft om bezwaar in te dienen. Een afspraak kunt u maken door de QR code te scannen op uw belastingaanslag, telefonisch is het ook mogelijk om een afspraak te maken.

Wordt de WOZ-waarde niet vastgesteld door BghU? Dan hoeft u geen bezwaarschrift in te dienen bij BghU voor de waterschapsbelasting. Zodra uw bezwaarschrift is behandeld wordt de verlaagde waarde automatisch doorgegeven aan BghU en verminderen wij uw waterschapsbelasting automatisch.

 

Bezwaar tegen parkeerbelasting maken

Als u het niet eens bent met een naheffingsaanslag parkeerbelasting, dan kunt u daartegen bezwaar maken. Meer informatie hierover leest u op onze website onder Parkeerbelasting.


Bezwaar maken als u een leaseauto heeft.

Heeft u een leaseauto dan kunt u bezwaar aantekenen op twee manieren:

  • Via het contactformulier op onze website. Kies daarvoor: “Ik heb een andere vraag.”
  • Per post naar: BghU, Postbus 5150, 3502 JD Utrecht.
 

Vergeet niet om uw bezwaarschrift te ondertekenen, anders is het niet geldig. Vul uw naam en adresgegevens volledig in zodat de uitspraak op uw bezwaar aan u gezonden kan worden en niet aan de leasemaatschappij. Voeg ook het leasecontract toe waaruit blijkt dat u de bestuurder bent.

Motiveer uw bezwaarschift en voeg eventueel bewijsstukken toe.

Bezwaar tegen leges maken (gemeente Utrecht en De Bilt)

Voor de legesaanslagen van de Gemeente Utrecht en De Bilt kunt u geen bezwaar maken via BghU. De belastingaanslag wordt namelijk niet door BghU verzonden.

Dit kan op twee manieren:

  • Via het contactformulier op onze website. Kies daarvoor: “Ik heb een andere vraag.”
  • Per post naar: BghU, Postbus 5150, 3502 JD Utrecht.

 

Vergeet niet om uw bezwaarschrift te ondertekenen, anders is het niet geldig. Voeg ook een kopie van uw aanslag toe. Als u vindt dat de bouwsom te hoog is vastgesteld stuur dan bewijsstukken mee waaruit blijkt dat de door u opgegeven bouwsom onjuist is.

Heeft u de belastingaanslag leges van BghU ontvangen kunt u via de reguliere weg bezwaar maken.

Bezwaar tegen hondenbelasting maken

Indien u geen hond meer heeft kunt u uw hond zelf gemakkelijk afmelden. Log in met uw DigiD-code op onze website, klik op de tegel “Hondenbelasting” en meld uw hond af. U hoeft dan geen bezwaarschrift indienen.

Heeft u een hulphond die is vrijgesteld in de verordening hondenbelasting van uw gemeente dan hoeft u ook geen bezwaar in te dienen. Stuurt u dan de bewijsstukken mee met het aanmelden van de hond. Betaalt u al hondenbelasting en wordt uw hond een hulphond? Dan kunt u de bewijsstukken indienen via het contactformulier. Kiest u hier voor: “Ik heb een andere vraag.”

Voor overige zaken kunt u bezwaar indienen.

Bezwaar tegen een aanmaning of dwangbevel maken

Bent u het niet eens met de invorderingskosten van een aanmaning of een dwangbevel? Dan kunt bezwaar indienen. U maakt bezwaar op twee manieren:

  • Via het contactformulier op onze website. Kies daarvoor: “Ik heb een andere vraag.”
  • Per post naar: BghU, Postbus 5150, 3502 JD Utrecht.


Vergeet niet om uw bezwaarschrift te ondertekenen, anders is het niet geldig. Leg goed uit waarom u het niet eens bent met de invorderingskosten en stuur eventueel bewijsstukken mee.

Veel gestelde vragen over bezwaar maken

Het is niet digitaal mogelijk om tegen meerdere aanslagen tegelijk bezwaar in te dienen. U moet hier tegen elke belastingaanslag apart bezwaar maken.

Verstuurt u uw bezwaarschrift per post dan mag u wel meerdere belastingaanslagen in uw bezwaarschrift noemen.

Elk belastingjaar wordt de WOZ-waarde opnieuw vastgesteld. Dit gebeurt onafhankelijk en er wordt niet gekeken naar de waardering van het vorige jaar. Klik hier voor meer informatie over het vaststellen van de WOZ-waarde.

Maakt u bezwaar tegen lokale belastingen en dus niet tegen de WOZ-waarde dan verlenen wij automatisch uitstel van betaling.
Wilt u uitstel van betaling bij een bezwaarschrift tegen de WOZ-waarde dan moet u hierom vragen in uw bezwaarschrift. U ontvangt dan uitstel van betaling alleen voor de belastingen waarbij de WOZ-waarde meetelt. Zoals de Onroerend zaakbelasting en de watersysteemheffing gebouwd. Het overige bedrag van de belastingaanslag moet u wel betalen, zoals op de belastingaanslag wordt vermeld.

Voorbeeld: Uw WOZ-waarde is € 400.000,00. U vindt dat de WOZ-waarde € 375.000,00 moet zijn. Dan wordt er alleen uitstel van betaling verleend voor de belastingen OZB en watersysteemheffing gebouwd. En dan En voor het verschil in belastingen aanslag welke betrekking heeft op het waardeverschil van € 25.000,00. Dit is met een tarief van bijvoorbeeld 0,1283% van de WOZ-waarde voor OZB €32,08 en watersysteemheffing gebouwd met hetzelfde tarief € 32,08. Totaal wordt er voor een bedrag van € 64,15 uitstel verleend.

Ja, er wordt rente bereken na de laatste betaaldatum die op uw belastingaanslag staat. Ook als u (automatisch) uitstel van betaling krijgt bij het indienen van uw bezwaarschrift. Het is mogelijk dat u, nadat u een uitspraak op uw bezwaarschrift heeft ontvangen en het openstaande bedrag heeft betaald, u nog een rentenota ontvangt. Hoe de rente wordt berekend leest u hier.

Wilt u geen uitstel van betaling? Laat het ons weten en neem telefonisch contact met ons op. Of vul het contactformulier in. Kies dan voor: “Ik heb een andere vraag” en vermeld in ieder geval het aanslagnummer waar u bezwaar tegen heeft gemaakt en geef aan dat u géén uitstel van betaling wilt.

Als u (automatisch) uitstel van betaling heeft, omdat u een bezwaarschrift heeft ingediend dan stopt de automatische incasso voor het deel waarvoor u bezwaar heeft ingediend.

De termijnen van de automatische incasso worden hierdoor niet doorgeschoven totdat u uitspraak op uw bezwaarschift heeft ontvangen. Er kunnen termijnen komen te vervallen.

Voorbeeld:
Op 31 januari 2025 heeft u uw belastingaanslag ontvangen. De automatische incasso loopt van februari 2025 tot en met november 2025. In februari 2025 maakt u bezwaar tegen de gehele aanslag en u ontvangt automatisch uitstel van betaling over de hele belastingaanslag. In augustus 2025 ontvangt u de uitspraak op het bezwaarschrift en uw bezwaarschrift wordt afgewezen. Dan wordt het nog openstaande bedrag afgeschreven in de maanden september, oktober en november. De overige termijnen zijn door uitstel komen te vervallen.

Wilt u geen uitstel van betaling? Laat het ons weten en neem telefonisch contact met ons op. Of vul het contactformulier in. Kies dan voor: “Ik heb een andere vraag” en vermeld in ieder geval het aanslagnummer waar u bezwaar tegen heeft gemaakt en geef aan dat u géén uitstel van betaling wilt.

Wettelijke afhandelingstermijnen BghU

Heeft u een aanvraag of bezwaar bij BghU ingediend? Dan hoort u binnen de wettelijke termijn een beslissing van ons te ontvangen. De wettelijke beslistermijn is niet in alle gevallen hetzelfde. Hieronder treft u een overzicht aan van de verschillende wettelijke beslistermijnen.

Beslistermijnen bezwaarschrift gemeentelijke belastingen/WOZ:

  • Bezwaar in de periode 1 januari t/m 19 november van een kalenderjaar: Er wordt binnen dat kalenderjaar uitspraak gedaan op uw bezwaarschrift.
    - Bron: Artikel 30 lid 9 van de Wet WOZ en artikel 236 lid 2 van de Gemeentewet.
  • Bezwaar in de periode 20 november t/m 31 december van een kalenderjaar: Er wordt uitspraak gedaan binnen 6 weken gerekend vanaf de dag na die waarop de termijn voor het indienen van het bezwaarschrift is verstreken.
    - Bron: Artikel 7:10 lid 1 van de Algemene wet bestuursrecht.


Beslistermijnen bezwaarschrift waterschapsbelastingen:

  • binnen zes weken, deze termijn gaat in op de dag nadat de termijn van indienen van een bezwaarschrift is verstreken.
    - Bron: artikel 131 van de Waterschapswet.
  • NB: als het bezwaar zich richt tegen de hoogte van de gehanteerde WOZ-waarde wordt het bezwaar aangehouden totdat is beslist op het WOZ-bezwaar en deze onherroepelijk vast staat.


Beslistermijnen bezwaarschrift tegen invorderingskosten:

  • binnen twaalf weken, deze termijn gaat in op de dag na dagtekening van een kostenbesluit/aanmaning/dwangbevel enz.
    - Bron: artikel 7 van de kostenwet -> artikel 22j van de Algemene wet inzake rijksbelastingen -> artikel 7:10 van de Algemene wet bestuursrecht


Beslistermijn Kwijtscheldingsverzoeken

Voor het afhandelen van een kwijtscheldingsverzoek is in de wet geen afhandelingstermijn beschreven. Ook geldt hier niet de hieronder vermelde redelijke termijn van acht weken.

Wij proberen uw kwijtscheldingsverzoek binnen 2 maanden af te handelen. In verband met drukte kan het voorkomen dat u langer dan 2 maanden op de beslissing moet wachten.

Let op:

BghU kan de beslistermijn verlengen (door opschorten, verdagen of uitstellen). Als BghU de beslistermijn verlengt, dan ontvangt u hierover een brief. Wanneer in de wettelijke regeling geen beslistermijn genoemd wordt, dan geldt een redelijke termijn van acht weken.

Heeft u vragen, advies of hulp nodig bij het indienen van een bezwaarschrift? Of wilt u weten welke wijzigingen in uw woonsituatie de slagingskans vergroten van een eventueel bezwaar tegen uw WOZ-waarde?

Scan uw QR-code op uw aanslagbiljet
Hier kunt u een (bel)afspraak maken met een van onze taxateurs. Bekijk eerst uw taxatieverslag zodat u voorbereid het gesprek in gaat.

Taxateurs op locatie
Vragen over de WOZ-waarde of OZB-belasting? Stel ze persoonlijk aan onze taxateurs op locatie. Zij kunnen eventuele wijzigingen doorvoeren, mocht dat nodig en mogelijk zijn. Elk jaar zijn onze taxateurs op uw gemeentehuis of wijkbureau aanwezig om samen met u uw WOZ-waarde bespreken.

Lees meer over de beschikbare data en op welke locaties onze taxateurs aanwezig zijn: Taxateurs op locatie

Of neem telefonisch contact op met BghU.