Kies uw gemeente

Menu

Zoeken op de website

Zoeken

Kwijtschelding

Wilt u weten of u in aanmerking komt voor kwijtschelding, vul dan de onderstaande checklist in.
Heeft u geen vermogen en een laag inkomen, waardoor u de gemeentelijke- en/of waterschapsbelasting niet kunt betalen? Dan komt u misschien in aanmerking voor kwijtschelding. Dit hangt af van uw persoonlijke en financiële omstandigheden (zoals uw inkomen, vermogen en woonlasten). Elke aanvraag voor kwijtschelding wordt individueel beoordeeld aan de hand van uw persoonlijke situatie.

Heeft u:

  • een laag inkomen?
  • een (gezamenlijk) saldo op uw bank- en spaarrekening(en) lager dan: ongeveer 1 maand netto huur + 1 maand netto ziektekostenverzekering + 1 maand kosten van bestaan volgens de participatiewet en - afhankelijk van uw gezinssituatie - opgehoogd met een bedrag van € 1.500,- of € 1.800,- of € 2.000,-
  • geen eigen woning met overwaarde?
  • geen voertuig dat meer waard is dan € 3.350,- ?
  • de aanslag nog niet of niet langer dan drie maanden geleden volledig betaald?
  • BghU houdt géén rekening met de energietoeslag. Dit betekent dat dit geen invloed heeft op de aanvraag kwijtschelding. De energietoeslag telt niet als vermogen mee bij het banksaldo.


Dan kan het zinvol zijn om kwijtschelding aan te vragen.

Vul de checklist in!
Kijk of u kwijtschelding kunt aanvragen. Doe de kwijtscheldingscheck en vul de vragen in over uw inkomsten en bezittingen.


Wilt u een kwijtscheldingsverzoek digitaal indienen? In MijnBghU vraagt u gemakkelijk kwijtschelding aan. Wij stellen u daar enkele korte vragen over uw inkomen. Omdat wij uw gegevens graag veilig en met zorg willen behandelen, heeft u voor ons digitaal loket MijnBghU uw DigiD nodig. Houdt u deze bij de hand.

Wilt u een kwijtscheldingsformulier aanvragen of downloaden?
U vraagt een kwijtscheldingsformulier aan door te bellen naar BghU. Wij zijn bereikbaar op 088-0640200. Op werkdagen van 09.00 – 17.00 uur.

U kunt hier het kwijtscheldingsformulier ook downloaden om dit op uw gemak te kunnen doorlezen. Wij vragen u het formulier zo volledig mogelijk in te vullen en stuurt u ons alle gevraagde informatie toe. Dit is een uitgebreidere vragenlijst dan wanneer u kwijtschelding digitaal aanvraagt. Omdat wij u dan vragen of wij u automatisch mogen toetsen.

Vragen over kwijtschelding

U kunt kwijtschelding aanvragen voor de volgende belastingen:

  • Afvalstoffenheffing
  • Rioolheffing
  • Zuiveringsheffing
  • Watersysteemheffing
  • Hondenbelasting* (voor maximaal twee honden)
  • Onroerendezaakbelasting


Kwijtschelding voor andere belastingen is niet mogelijk.

*De gemeente De Bilt verleent alleen kwijtschelding voor de eerste hond.

In ons digitale loket Mijn BghU kunt u gemakkelijk zelf een kwijtscheldingsverzoek invullen. Daar stellen wij u meerdere vragen over uw huishouden, waarop u ja of nee kunt antwoorden.

Automatisch uw vermogen toetsen
Ook krijgt u de vraag of wij u automatisch mogen toetsen, om te kunnen vaststellen of u in aanmerking komt voor kwijtschelding of niet. Uw voordeel: geen uitgebreid kwijtscheldingsformulier met bijlagen invullen en eerder een uitspraak voor uw aanvraag kwijtschelding.

Wat hebben wij wel van u nodig
Wij hebben bankafschriften of een (scherm)print van internetbankieren van al uw betaal- en/of spaarrekening(en) van de laatste drie maanden, met het huidige saldo duidelijk zichtbaar. Uw bankafschriften kunt u in Mijn BghU uploaden.

Verschillende buurtteams en wijkbureaus zijn er om u te helpen bij het aanvragen van kwijtschelding.

Wat moet u meenemen?
Neemt u het belastingaanslagbiljet, uw ontvangen kwijtscheldingsformulier en onderstaande gegevens (als die op u van toepassing zijn) mee naar de hulporganisatie. Zonder deze gegevens kan uw aanvraag kwijtschelding niet worden ingevuld.

  • Loon of uitkeringsspecificatie(s)
  • Huurspecificatie
  • Specificatie premie Zorgverzekering
  • Voorschotbeschikking huur- en zorgtoeslag (het kan zijn dat u deze via MijnOverheid heeft ontvangen)
  • Voorschotbeschikking kindgebondenbudget (het kan zijn dat u deze via MijnOverheid heeft ontvangen)
  • Afschriften bank- en spaarrekeningen van de laatste drie maanden met het saldo zichtbaar
  • Kopie betalingsregeling Rijksbelastingdienst
  • Kopie voorlopige teruggaaf aftrek hypotheekrente
  • Jaaroverzicht hypotheek en maandelijkse hypotheeklasten


Heeft u nog geen kwijtscheldingsformulier?
Deze kunt u aanvragen door te bellen naar 088-0640200. Dit kan tijdens kantooruren. Houd uw belastingaanslagbiljet bij de hand.

Hieronder leest u welke buurtteams en wijkbureaus u kunnen helpen met het invullen van uw kwijtscheldingsformulier.

Gemeenten Bunnik, UHR, De Bilt, Zeist en Wijk bij Duurstede:
FORMULIERENBRIGADE RSD/KRH
Telefoon: 030–6929504
e-mail: formulierenbrigade@rsdkrh.nl

Gemeente Houten:
GEMEENTEHUIS HOUTEN (inloopspreekuur)
Telefoon: 030–6382526 (Buiten de spreekuren kunt u de voicemail gebruiken)
e-mail: infospreekuur@hetnet.nl

Gemeenten Lopik en IJsselstein:
STICHTING PULSE
Telefoon: 030–6868030
e-mail: financien-op-orde@stichting-pulse.nl

Gemeente Nieuwegein:
MOVACTOR
Telefoon: 030–6033748
Website: www.movactor.nl/contact

Gemeente Stichtse Vecht:
Leef Maatschappelijke Dienstverlening
Telefoon: 0620136091
Website: https://www.leefmd.nl/contact

Gemeente Woerden:
KWADRAAT
Telefoon: 088-9004000
e-mail: niet mogelijk

Gemeente Utrecht:
In de stad Utrecht kunt u terecht bij 18 buurtteams.
Een overzicht van de buurtteams vindt u hier: www.buurtteamsutrecht.nl
U vindt hier het telefoonnummer, het adres en de openingstijden van het dichtstbijzijnde buurtteam.


Gemeenten Rhenen: DE FORMULIERENBRIGADE RHENEN
Telefoon: 06-83388930
e-mail: info@formulierenbrigaderhenen.nl
website: https://www.formulierenbrigaderhenen.nl/

100% kwijtscheldingsnorm (geen kostendelende medebewoners)

Normbedragen (inkomen) 1 januari 2025:

Omschrijving Bedrag
Gehuwden (beide niet-pensioengerechtigde leeftijd) € 1.923,00
Gehuwden (waarvan 1 pensioengerechtigde leeftijd) € 2.188,00
Gehuwden (waarvan beide pensioengerechtigde leeftijd) € 2.188,00
Alleenstaande ouder (niet-pensioengerechtigde leeftijd) € 1.346,00
Alleenstaande ouder (pensioengerechtigde leeftijd) € 1.595,00
Alleenstaande (niet-pensioengerechtigde leeftijd) € 1.346,00
Alleenstaande (pensioengerechtigde leeftijd) € 1.595,00



Aangepaste normen bestaanskosten voor AOW-gerechtigden

Gemeenten kunnen de kwijtscheldingsnormen voor AOW-gerechtigden 
verhogen tot 100% van de toepasselijke netto AOW-bedragen. De
bandbreedte van de kwijtscheldingsnormen AOW-gerechtigden is met
ingang van 1 januari 2025 (inclusief de verhoging van een deel van de
inkomensondersteuning AOW-ers):

Omschrijving 100% netto AOW-bedrag
Paar, beide partners AOW-gerechtigd € 2.086,40
Paar, 1 partner AOW-gerechtigd € 2.081,40
Alleenstaande ouder € 1.531,46
Alleenstaande € 1.531,46


Normen huurtoeslag

Als we het over de normpremie woonlasten hebben dan gaat dit over de huur die u zelf moet betalen. Deze bedragen kunt u vinden in de wet op de huurtoeslag. Dit bedrag mogen we, ook al betaalt u dit wel, niet meenemen als uitgaven bij de berekening. Wij zijn wettelijk verplicht om dit bedrag op uw huur in mindering te brengen. U zult op een berekening dus altijd een normbedrag woonlasten terugvinden waarbij niets als uitgave staat genoteerd.

De normen voor de huurtoeslag zijn per 1 januari 2025 gewijzigd. Voor de kwijtschelding zijn de volgende bedragen relevant.

Minimumbedrag netto huurlasten (normhuur) 2025
Eénpersoonshuishouden €199,05
Meerpersoonshuishouden €197,24
Maximum aan nettowoonlasten eenpersoonshuishouden €701,02
Maximum aan nettowoonlasten meerpersoonshuishouden €702,83

 

Minimumbedrag netto huurlasten (normhuur) 2024 2023
Eén- en meerpersoonshuishouden €226,67 €225,54
Eénpersoonshuisouderenhuishouden €224,85 €223,72
Meerpersoonsouderenhuishouden €223,04 €221,91
Maximaal subsidiabele huur per maand €879,66 €808,06


Normpremie ziektekostenverzekering

Een deel van de premie ziektekosten die u betaalt, wordt niet meegenomen als uitgaven, in de berekening van de kwijtschelding. Dit deel is de normpremie ziektekosten. Dit bedrag kunt u vinden in de wet op de zorgtoeslag. Wij zijn wettelijk verplicht om dit bedrag op uw uitgaven ziektekosten in mindering te brengen. U zult op een berekening dus altijd een normbedrag ziektekosten terugvinden. 

De normpremie, bedoeld in artikel 2 van de Wet op de zorgtoeslag, voor zover begrepen in de bijstandsnorm, bedraagt per 1 januari 2025 voor een alleenstaande of een alleenstaande ouder € 45,00 per maand en voor echtgenoten € 105,00 per maand.

Vermogensnorm

De vermogensnorm is voor 2025 opgehoogd. Dit wil zeggen dat er om in aanmerking te komen voor kwijtschelding meer spaargeld op de (spaar)rekening mag staan dat voorgaande jaren. De bedragen voor 2025 zijn als volgt:

Gehuwden  € 4.749,-
Alleenstaande ouder  € 4.374,-
Alleenstaanden  € 3.581,-

U kunt kwijtschelding aanvragen voor de afvalstoffenheffing, de rioolheffing, de zuiveringsheffing, de watersysteemheffing, de hondenbelasting en onroerendezaakbelasting. Voor de hondenbelasting geldt dat er maximaal voor twee honden kwijtschelding kan worden verleend. Kwijtschelding voor andere belastingen is niet mogelijk.

De gemeente De Bilt verleent alleen kwijtschelding voor de eerste hond. 

U woont in huis met één of meer kostendelers?

Woont u alleen dan krijgt u het normbedrag voor een alleenstaande. Woont u met uw partner, en verder met niemand anders? Dan krijgt u het normbedrag voor gehuwden en samenwonenden. Maar woont er nog iemand van 27 jaar of ouder bij u in huis? Dan gaat uw kwijtscheldingsnorm misschien omlaag.

Hoe werkt de kwijtscheldingsnorm?

Voor het berekenen van uw kwijtscheldingsverzoek kijken wij niet alleen naar uw inkomen en vermogen van u en uw partner, maar kijken wij ook naar uw woonsituatie. Wonen nog andere mensen van 27 jaar of ouder bij u in huis? Dan kunnen zij meebetalen in de kosten van uw huishouden. Deze mensen noemen wij “kostendelers”

Iedereen kan kostendeler zijn, dus ook uw kind boven 27 jaar, uw vader of moeder. Het maakt niet uit of deze persoon ook echt meebetaalt aan de kosten in het huishouden.

Geen kostendelers zijn:

  • Studenten
  • Kostgangers
  • Personen jonger dan 27 jaar

Als ondernemer kunt u uitsluitend kwijtschelding aanvragen voor uw privé-belastingen. U kunt dit doen door het indienen van een kwijtscheldingsformulier. Een ondernemer mag niet meer dan een minimuminkomen hebben.

Wat vragen wij van u?
Om te kunnen beoordelen of u in aanmerking komt voor kwijtschelding, hebben wij het volgende van u nodig:
- het kwijtscheldingsformulier met alle gevraagde gegevens
- de laatste 'definitieve aanslag inkomstenbelasting' (IB60)

BghU houdt geen rekening met een (eventueel aangevraagd) uitstel aangifte inkomstenbelasting bij de Rijksbelastingdienst. 

Wanneer u een verzoek om kwijtschelding bij BghU heeft ingediend, dan is het streven van BghU om deze meteen af te handelen. Lukt dit niet, dan versturen wij een ontvangstbevestiging. Vanwege de hoeveelheid verzoeken kan het zijn dat dit iets langer op zich laat wachten dan wij willen. Onze excuses voor het ongemak.

Als u een laag inkomen heeft, is het mogelijk om kwijtschelding van de afvalstoffenheffing aan te vragen. Vanaf 2025 geldt dat we kwijtschelden tot een maximum aantal aanbiedingen van restafval in een jaar. Iedereen kan namelijk afval scheiden. 

Sinds 1 januari 2020 is de gemeente Stichtse Vecht toegetreden tot de belastingsamenwerking BghU. Op het gebied van kwijtschelding is er sinds 1 januari 2021 een samenwerkingsovereenkomst tussen BghU en Waternet. Dit betekent dat BghU niet alleen uw verzoek om kwijtschelding voor de gemeentelijke lasten (afvalstoffenheffing etc.) gaat beoordelen, maar BghU kijkt bij uw aanvraag ook meteen of u in aanmerking komt voor kwijtschelding van de aanslag die u van Waternet heeft gekregen.