Kies uw gemeente

Menu

Zoeken op de website

Zoeken

Veelgestelde vragen over kwijtschelding

Het aanvragen van kwijtschelding kan zowel digitaal als met een formulier.

Het aanvragen van kwijtschelding in Mijn BghU is gemakkelijk zelf te regelen. BghU stelt u enkele vragen over uw huishouden, die u met ja of nee kunt beantwoorden. Daarnaast vraagt BghU u om een bankafschrift up te loaden.

Wanneer u een kwijtscheldingsformulier op papier wilt invullen, dan vraagt BghU om de volgende informatie:

Inkomsten/uitgaven: van u, uw partner en medebewoner(s)

  • Specificatie inkomsten van de laatste maand (loon, uitkering, pensioen, lijfrentes)
  • Bent u student: bewijs van inschrijving van uw opleidingsinstantie en/of DUO-beschikking
  • Heeft u een betalingsregeling(en) bij de Belastingdienst: bewijs van de betalingsregeling(en)
  • Betaalt of ontvangt u alimentatie: uitspraak van de Rechtbank
  • Bent u zelfstandige ondernemer? Laatste definitieve IB-beschikking (BBZ-beschikking als dit van toepassing is)
  • Heeft u kostganger(s) of verhuurt u een kamer: voeg bewijsstuk inkomsten uit commercieel kamerverhuur of kostganger(s) toe


Toeslagen/ziektekosten/huur 2025: van u, uw partner en medebewoner(s)

  • Het polisblad Ziektekostenverzekering
  • Laatste huurspecificatie of hypotheekrente (hypotheekoverzicht van uw hypotheekbank)
  • Beschikking Belastingdienst Kindgebondenbudget
  • Beschikking Belastingdienst Zorgtoeslag
  • Beschikking Belastingdienst Huurtoeslag
  • Beschikking Belastingdienst voorlopige teruggaaf/voorlopige aanslag


Vermogen: van u, uw partner en medebewoner(s)

  • Bankafschriften of print van internetbankieren van al uw betaal- en of spaarrekening(en van de laatste volledige maand, met het huidige saldo duidelijk zichtbaar
  • Bent u in bezit van auto(s)/motor(en): kentekenbewijs(zen) (pasje of deel 1 en 2)
  • Is uw voertuig onmisbaar: verklaring medisch specialist, invalidenparkeerkaart of verklaring werkgever

Als u uw aanslag niet in één of twee keer kunt betalen, dan is het mogelijk om het bedrag in meerdere termijnen te betalen. Dit kan door een automatische incasso aan de BghU in te stellen. Dit kunt u gemakkelijk zelf regelen in Mijn BghU.

Het aantal betaaltermijnen is afhankelijk van het moment dat u een automatische incasso instelt en wat de datum van uw aanslag is.

Als u uw aanslag helemaal niet kunt betalen, omdat uw inkomen op bijstandsniveau of lager ligt, dan komt u wellicht in aanmerking voor kwijtschelding.

U kunt voor de volgende belastingen kwijtschelding aanvragen:

  • Afvalstoffenheffing,
  • Rioolheffing,
  • Hondenbelasting; hiervoor geldt een maximum van twee honden per huishouden
  • Onroerende zaakbelasting


Kwijtschelding van andere belastingen is niet mogelijk.

In ons digitale loket Mijn BghU vraagt u gemakkelijk zelf kwijtschelding aan. Wij stellen u een aantal vragen over uw huishouden. Deze kunt u beantwoorden met ja of nee.

En vragen wij u of wij u automatisch mogen toetsen. Om te kijken of u in aanmerking komt voor kwijtschelding.
Uw voordeel: u hoeft geen uitgebreid kwijtscheldingsformulier in te vullen en bijlagen toe te voegen. Ook ontvangt u eerder een uitspraak op uw aanvraag.

Wat wij u wel vragen
Wij vragen u wel om bankafschriften of (scherm)print van internetbankieren van al uw betaal- en of spaarrekening(en) van de laatste volledige maand. Hierop moet het huidige saldo duidelijk zichtbaar zijn. Uw bankafschriften kunt u in Mijn BghU uploaden.

 

Wilt u toch liever een kwijtscheldingsformulier op papier ontvangen? Dan kunt u ons bellen op 088-0640200 of download hier het formulier.

Als u een laag inkomen heeft dan is het mogelijk om kwijtschelding van de lokale belastingen aan te vragen. Er zijn wel bepaalde voorwaarden om in aanmerking voor kwijtschelding te kunnen komen. De meeste mensen die kwijtschelding hebben gekregen, hebben een inkomen op bijstandsniveau.

Voordat u een kwijtscheldingsaanvraag indient, kunt u de kwijtscheldingscheck invullen. Deze check geeft u een advies of het zin heeft om een aanvraag te doen.

Bij de beoordeling van uw verzoek wordt voornamelijk gekeken naar:

  • Uw vermogen en uw inkomen (betalingscapaciteit).
  • Bent u huiseigenaar en is er sprake van overwaarde van de woning, dan komt u niet in aanmerking voor kwijtschelding.
  • Bent u in het bezit van twee, of meer, voertuigen dan komt u niet in aanmerking voor
  • Bent u in het bezit van één voertuig, met een dagwaarde boven € 3.350,- dan komt u niet in aanmerking voor kwijtschelding. Tenzij u kunt aantonen dat het voertuig onmisbaar is.
  • Heeft u reserveringen (banktegoeden) waar de aanslag van betaald kan worden dan komt u niet in aanmerking voor kwijtschelding.


Wilt u een kwijtscheldingsformulier aanvragen?
U vraagt het formulier aan door te bellen naar 088-0640200. Op onze website, onder contact leest u de actuele openingstijden.

Wilt u een kwijtscheldingsverzoek digitaal indienen ?
Dit is mogelijk via MijnBghU.

Als ondernemer kunt u alleen kwijtschelding aanvragen voor uw privé-belastingen. U kunt dit doen door een kwijtscheldingsformulier in te dienen. Een ondernemer mag niet meer dan een minimuminkomen hebben.

Wat vragen wij van u?
Om te kunnen beoordelen of u in aanmerking komt voor kwijtschelding, hebben wij het volgende van u nodig:

  • het kwijtscheldingsformulier met alle gevraagde gegevens
  • de laatste 'definitieve aanslag inkomstenbelasting' (IB60)


BghU houdt geen rekening met een (eventueel aangevraagd) uitstel aangifte inkomstenbelasting bij de Rijksbelastingdienst.