Het aanvragen van kwijtschelding kan zowel digitaal als met een formulier.
Het aanvragen van kwijtschelding in Mijn BghU is gemakkelijk zelf te regelen. BghU stelt u enkele vragen over uw huishouden, die u met ja of nee kunt beantwoorden. Daarnaast vraagt BghU u om een bankafschrift up te loaden.
Wanneer u een kwijtscheldingsformulier op papier wilt invullen, dan vraagt BghU om de volgende informatie:
Inkomsten/uitgaven: van u, uw partner en medebewoner(s)
- Specificatie inkomsten van de laatste maand (loon, uitkering, pensioen, lijfrentes)
- Bent u student: bewijs van inschrijving van uw opleidingsinstantie en/of DUO-beschikking
- Heeft u een betalingsregeling(en) bij de Belastingdienst: bewijs van de betalingsregeling(en)
- Betaalt of ontvangt u alimentatie: uitspraak van de Rechtbank
- Bent u zelfstandige ondernemer? Laatste definitieve IB-beschikking (BBZ-beschikking als dit van toepassing is)
- Heeft u kostganger(s) of verhuurt u een kamer: voeg bewijsstuk inkomsten uit commercieel kamerverhuur of kostganger(s) toe
Toeslagen/ziektekosten/huur 2025: van u, uw partner en medebewoner(s)
- Het polisblad Ziektekostenverzekering
- Laatste huurspecificatie of hypotheekrente (hypotheekoverzicht van uw hypotheekbank)
- Beschikking Belastingdienst Kindgebondenbudget
- Beschikking Belastingdienst Zorgtoeslag
- Beschikking Belastingdienst Huurtoeslag
- Beschikking Belastingdienst voorlopige teruggaaf/voorlopige aanslag
Vermogen: van u, uw partner en medebewoner(s)
- Bankafschriften of print van internetbankieren van al uw betaal- en of spaarrekening(en van de laatste volledige maand, met het huidige saldo duidelijk zichtbaar
- Bent u in bezit van auto(s)/motor(en): kentekenbewijs(zen) (pasje of deel 1 en 2)
- Is uw voertuig onmisbaar: verklaring medisch specialist, invalidenparkeerkaart of verklaring werkgever