Heeft u geen vermogen en een laag inkomen, waardoor u gemeentelijke- en/of waterschapsbelastingen niet kunt betalen? Dan komt u mogelijk in aanmerking voor kwijtschelding. Of u in aanmerking komt voor kwijtschelding, hangt af van uw persoonlijke en financiële omstandigheden (zoals inkomen, vermogen en woonlasten). Elk verzoek tot kwijtschelding wordt individueel beoordeeld aan de hand van uw persoonlijke situatie.
Heeft u:
Dan kan het zinvol zijn om kwijtschelding aan te vragen.
Wilt u een kwijtscheldingsverzoek digitaal indienen ?
Wilt u een kwijtscheldingsformulier aanvragen?
Inkomsten/uitgaven: van u, uw partner en medebewoner(s)
Toeslagen/ziektekosten/huur 2021: van u, uw partner en medebewoner(s)
Vermogen: van u, uw partner en medebewoner(s)
Wanneer u een verzoek om kwijtschelding bij BghU heeft ingediend, dan is het streven van BghU om deze meteen af te handelen. Lukt dit niet, dan versturen wij een ontvangstbevestiging. Vanwege de hoeveelheid verzoeken kan het zijn dat dit iets langer op zich laat wachten dan wij willen. Onze excuses voor het ongemak.
U kunt kwijtschelding aanvragen voor de afvalstoffenheffing, de rioolheffing, de zuiveringsheffing, de watersysteemheffing, de hondenbelasting en onroerendezaakbelasting. Voor de hondenbelasting geldt dat er maximaal voor twee honden kwijtschelding kan worden verleend. Kwijtschelding voor andere belastingen is niet mogelijk.
De gemeente De Bilt verleent alleen kwijtschelding voor de eerste hond.
Sinds 1 januari 2020 is de gemeente Stichtse Vecht toegetreden tot de belastingsamenwerking BghU. Op het gebied van kwijtschelding is er sinds 1 januari 2021 een samenwerkingsovereenkomst tussen BghU en Waternet. Dit betekent dat BghU niet alleen uw verzoek om kwijtschelding voor de gemeentelijke lasten (afvalstoffenheffing etc.) gaat beoordelen, maar BghU kijkt bij uw aanvraag ook meteen of u in aanmerking komt voor kwijtschelding van de aanslag die u van Waternet heeft gekregen.
U woont in huis met één of meer kostendelers?
Woont u alleen dan krijgt u het normbedrag voor een alleenstaande. Woont u met uw partner, en verder met niemand anders? Dan krijgt u het normbedrag voor gehuwden en samenwonenden. Maar woont er nog iemand van 21 jaar of ouder bij u in huis? Dan gaat uw kwijtscheldingsnorm misschien omlaag.
Hoe werkt de kwijtscheldingsnorm?
Voor het berekenen van uw kwijtscheldingsverzoek kijken wij niet alleen naar uw inkomen en vermogen van u en uw partner, maar kijken wij ook naar uw woonsituatie. Wonen nog andere mensen van 21 jaar of ouder bij u in huis? Dan kunnen zij meebetalen in de kosten van uw huishouden. Deze mensen noemen wij “kostendelers”
Iedereen kan kostendeler zijn, dus ook uw kind boven 21 jaar, uw vader of moeder. Het maakt niet uit of deze persoon ook echt meebetaalt aan de kosten in het huishouden.
Geen kostendelers zijn:
100% kwijtscheldingsnorm (geen kostendelende medebewoners)
Normbedragen 1 januari 2022:
Gehuwden (beide niet-pensioengerechtigde leeftijd) | €1559,58 |
Gehuwden (waarvan 1 pensioengerechtigde leeftijd) | €1654,06 |
Gehuwden (waarvan beide pensioengerechtigde leeftijd) | €1665,58 |
Alleenstaande ouder (niet-pensioengerechtigde leeftijd) |
€1091,71 |
Alleenstaande ouder (pensioengerechtigde leeftijd) | €1224,58 |
Alleenstaande (niet-pensioengerechtigde leeftijd) | €1091,71 |
Aleenstaande (pensioengerechtigde leeftijd) | €1224,58 |
Aangepaste normen bestaanskosten voor AOW-gerechtigden
Gemeenten kunnen de kwijtscheldingsnormen voor AOW-gerechtigden
verhogen tot 100% van de toepasselijke netto AOW-bedragen. De
bandbreedte van de kwijtscheldingsnormen AOW-gerechtigden is met
ingang van 1 januari 2022 (inclusief de verhoging van een deel van de
inkomensondersteuning AOW-ers):
100% bijstandsnorm | 100% netto AOW-bedrag | |
Paar, beide partners AOW-gerechtigd | € 1665,58 | € 1771,44 |
Paar, 1 partner AOW-gerechtigd | € 1654,06 | € 1759,92 |
Alleenstaande ouder | € 1224,58 | € 1297,60 |
Alleenstaande | € 1224,58 | € 1297,60 |
Normen huurtoeslag
De normen voor de huurtoeslag zijn per 1 januari 2020 gewijzigd.
Voor de kwijtschelding zijn de volgende bedragen relevant.
Minimumbedrag netto huurlasten (normhuur) | 2022 | 2021 |
Eén- en meerpersoonshuishouden | €220,68 | €220,68 |
Eénpersoonshuisouderenhuishouden | €218,86 | €218,86 |
Meerpersoonsouderenhuishouden | €217,05 | €217,05 |
Maximaal subsidiabele huur per maand | €763,47 | €752,33 |
Normpremie ziektekostenverzekering
De normpremie, bedoeld in artikel 2 van de Wet op de zorgtoeslag, voor zover begrepen in de bijstandsnorm, bedraagt per 1 januari 2022 voor een alleenstaande of een alleenstaande ouder € 34,00 per maand en voor echtgenoten € 79,00 per maand.
Norm minimale woonlasten en normpremie ziektekosten
Een deel van de premie ziektekosten die u betaalt, wordt niet meegenomen als uitgaven, in de berekening van de kwijtschelding. Dit deel is de normpremie ziektekosten. Dit bedrag kunt u vinden in de wet op de zorgtoeslag. Wij zijn wettelijk verplicht om dit bedrag op uw uitgaven ziektekosten in mindering te brengen. U zult op een berekening dus altijd een normbedrag ziektekosten terugvinden.
Vast bedrag ziektekosten dat niet wordt meegenomen als uitgave:
Alleenstaande/alleenstaande ouder |
€34,00 |
Gehuwd/samenwonend |
€79,00 |
Als we het over de normpremie woonlasten hebben dan gaat dit over de huur die u zelf moet betalen. Deze bedragen kunt u vinden in de wet op de huurtoeslag. Dit bedrag mogen we, ook al betaalt u dit wel, niet meenemen als uitgaven bij de berekening. Wij zijn wettelijk verplicht om dit bedrag op uw huur in mindering te brengen. U zult op een berekening dus altijd een normbedrag woonlasten terugvinden waarbij niets als uitgave staat genoteerd.
Vast huurbedrag dat niet wordt meegenomen als uitgave:
Eenpersoons- en meerpersoonshuishouden |
€220,68 |
Eenpersoons-ouderenhuishouden |
€218,86 |
Meerpersoons-ouderenhuishouden |
€217,05 |
Maximum bedrag voor de berekening van de huur |
€763,47 |
Een deel van de huurlasten, die u betaalt, wordt niet meegenomen als uitgaven in de berekening van de kwijtschelding.
Verschillende buurtteams en wijkbureaus zijn bereid om u te helpen bij het aanvragen van kwijtschelding. Neemt u het aanslagbiljet, uw ontvangen kwijtscheldingsformulier en onderstaande gegevens mee naar de hulporganisatie als die op u van toepassing zijn. Zonder deze gegevens kan uw aanvraag kwijtschelding niet worden ingevuld.
Heeft u nog geen kwijtscheldingsformulier?
Deze kunt u aanvragen door te bellen naar: 088-0640380. Dit kan 24 uur per dag, zeven dagen per week. Houd uw aanslagbiljet bij de hand.
Hulp bij het invullen van een kwijtscheldingsformulier
Gemeenten Bunnik, UHR, De Bilt, Zeist en Wijk bij Duurstede:
FORMULIERENBRIGADE RSD/KRH
Telefoon: 030–6929504
e-mail: formulierenbrigade@rsdkrh.nl
Gemeente Houten:
GEMEENTEHUIS HOUTEN (inloopspreekuur)
Telefoon: 030–6382526 (Buiten de spreekuren kunt u de voicemail gebruiken)
e-mail: infospreekuur@hetnet.nl
Gemeenten Lopik en IJsselstein:
STICHTING PULSE
Telefoon: 030–6868030
e-mail: financien-op-orde@stichting-pulse.nl
Gemeente Nieuwegein:
MOVACTOR
Telefoon: 030–6033748
Website: www.movactor.nl/contact
Gemeente Stichtse Vecht:
Leef Maatschappelijke Dienstverlening
Telefoon: 0620136091
Website: https://www.leefmd.nl/contact
Gemeente Woerden:
KWADRAAT
Telefoon: 088-9004000
e-mail: niet mogelijk
Gemeente Utrecht:
In de stad Utrecht kunt u terecht bij 18 buurtteams.
Een overzicht van de buurtteams vindt u hier: www.buurtteamsutrecht.nl
U vindt hier het telefoonnummer, het adres en de openingstijden van het dichtstbijzijnde buurtteam.
Als ondernemer kunt u uitsluitend kwijtschelding aanvragen voor uw privé-belastingen. U kunt dit doen door het indienen van een kwijtscheldingsformulier. Een ondernemer mag niet meer dan een minimuminkomen hebben.
Wat vragen wij van u?
Om te kunnen beoordelen of u in aanmerking komt voor kwijtschelding, hebben wij het volgende van u nodig:
- het kwijtscheldingsformulier met alle gevraagde gegevens
- de laatste 'definitieve aanslag inkomstenbelasting' (IB60)
BghU houdt geen rekening met een (eventueel aangevraagd) uitstel aangifte inkomstenbelasting bij de Rijksbelastingdienst.
If you have a low income and few assets, you can apply for remission of your municipal taxes. Please read the requirements carefully.
You can apply for remission of the following taxes listed on your combined municipal tax assessment: afvalstoffenheffing, rioolheffing, zuiveringsheffing, watersysteemheffing, hondenbelasting and onroerendezaakbelasting.
To apply for a tax remission, go to Mijn BghU for online 'kwijtschelding' (in Dutch) using your DigiD. You can also get in touch by calling 088-0640200.