Heeft u geen vermogen en een laag inkomen, waardoor u gemeentelijke- en/of waterschapsbelastingen niet kunt betalen? Dan komt u mogelijk in aanmerking voor kwijtschelding. Of u in aanmerking komt voor kwijtschelding, hangt af van uw persoonlijke en financiële omstandigheden (zoals inkomen, vermogen en woonlasten). Elk verzoek tot kwijtschelding wordt individueel beoordeeld aan de hand van uw persoonlijke situatie.
Heeft u:
Dan kan het zinvol zijn om kwijtschelding aan te vragen.
Wilt u een kwijtscheldingsverzoek digitaal indienen ?
Wilt u een kwijtscheldingsformulier aanvragen?
Inkomsten/uitgaven: van u, uw partner en medebewoner(s)
☐ Specificatie inkomsten van de laatste maand (loon, uitkering, pensioen, lijfrentes)
☐ Bent u student: bewijs van inschrijving van uw opleidingsinstantie en/of DUO beschikking
☐ Heeft u een betalingsregeling(en) bij de Belastingdienst: bewijs van de betalingsregeling(en)
☐ Betaalt of ontvangt u alimentatie: uitspraak van de Rechtbank
☐ Bent u zelfstandige ondernemer? Laatste definitieve IB beschikking (BBZ beschikking indien van toepassing)
☐ Heeft u kostganger(s) of verhuurt u een kamer: voeg bewijsstuk inkomsten uit commercieel kamerverhuur of kostganger(s) toe
Toeslagen/ziektekosten/huur 2020: van u, uw partner en medebewoner(s)
☐ Het polisblad Ziektekostenverzekering
☐ Laatste huurspecificatie of hypotheekrente (hypotheek overzicht van uw hypotheekbank)
☐ Beschikking Belastingdienst Kindgebondenbudget
☐ Beschikking Belastingdienst Zorgtoeslag
☐ Beschikking Belastingdienst Huurtoeslag
☐ Beschikking Belastingdienst voorlopige teruggaaf/voorlopige aanslag
Vermogen: van u, uw partner en medebewoner(s)
☐ Bankafschriften of print van internetbankieren van al uw betaal- en of spaarrekening(en) van de laatste volledige maand, met het huidige saldo duidelijk zichtbaar
☐ Bent u in bezit van auto(s)/motor(en): kentekenbewijs(zen) (pasje of deel 1 en 2)
☐ Is uw voertuig onmisbaar: verklaring medisch specialist, invalidenparkeerkaart of verklaring werkgever
Wanneer u een verzoek om kwijtschelding bij BghU heeft ingediend, dan is het streven van BghU om deze meteen af te handelen. Lukt dit niet, dan versturen wij een ontvangstbevestiging. Vanwege de hoeveelheid verzoeken kan het zijn dat dit iets langer op zich laat wachten dan wij willen. Onze excuses voor het ongemak.
U kunt kwijtschelding aanvragen voor de afvalstoffenheffing, de rioolheffing, de zuiveringsheffing, de watersysteemheffing, de hondenbelasting en onroerendezaakbelasting. Voor de hondenbelasting geldt dat er maximaal voor twee honden kwijtschelding kan worden verleend. Kwijtschelding voor andere belastingen is niet mogelijk.
De gemeente De Bilt verleent alleen kwijtschelding voor de eerste hond.
Woont u in de gemeente Stichtse Vecht en ontvangt u ook een aanslag van Waternet, dan moet u voor de aanslag van Waternet een kwijtscheldingsverzoek bij Waternet indienen.
Voorgaande jaren was het gebruikelijk dat, wanneer u kwijtschelding kreeg voor de aanslag van de gemeente Stichtse Vecht, u ook kwijtschelding kreeg voor de aanslag van het waterschap Amstel, Gooi en Vecht (verstuurd door Waternet). Dit is sinds 1 januari 2020 veranderd.
Sinds 1 januari 2020 is de gemeente Stichtse Vecht toegetreden tot de belastingsamenwerking BghU. Op dit moment is er nog geen samenwerkingsovereenkomst tussen BghU en Waternet. Dit betekent dat BghU alleen uw verzoek om kwijtschelding voor de gemeentelijke lasten (afvalstoffenheffing etc.) gaat beoordelen. Waternet neemt uw verzoek voor kwijtschelding van de aanslag van het waterschap in behandeling.
U woont in huis met één of meer kostendelers?
Woont u alleen dan krijgt u het normbedrag voor een alleenstaande. Woont u met uw partner, en verder met niemand anders? Dan krijgt u het normbedrag voor gehuwden en samenwonenden. Maar woont er nog iemand van 21 jaar of ouder bij u in huis? Dan gaat uw kwijtscheldingsnorm misschien omlaag.
Hoe werkt de kwijtscheldingsnorm?
Voor het berekenen van uw kwijtscheldingsverzoek kijken wij niet alleen naar uw inkomen en vermogen van u en uw partner, maar kijken wij ook naar uw woonsituatie. Wonen nog andere mensen van 21 jaar of ouder bij u in huis? Dan kunnen zij meebetalen in de kosten van uw huishouden. Deze mensen noemen wij “kostendelers”
Iedereen kan kostendeler zijn, dus ook uw kind boven 21 jaar, uw vader of moeder. Het maakt niet uit of deze persoon ook echt meebetaalt aan de kosten in het huishouden.
Geen kostendelers zijn:
100% kwijtscheldingsnorm (geen kostendelende medebewoners)
gehuwden (beide niet-pensioengerechtigde leeftijd) | €1503,00 |
gehuwden (waarvan 1 pensioengerechtigde leeftijd) | €1685,00 |
gehuwden (waarvan beide pensioengerechtigde leeftijd) | €1696,00 |
Alleenstaande ouder (niet-pensioengerechtigde leeftijd) | €1052,00 |
Alleenstaande ouder (pensioengerechtigde leeftijd) | €1242,00 |
Alleenstaande (niet-pensioengerechtigde leeftijd) | €1052,00 |
Aleenstaande (pensioengerechtigde leeftijd) | €1242,00 |
Aangepaste normen bestaanskosten voor AOW-gerechtigden
Gemeenten kunnen de kwijtscheldingsnormen voor AOW-gerechtigden verhogen tot 100% van de toepasselijke netto AOW-bedragen. De bandbreedte van de kwijtscheldingsnormen AOW-gerechtigden is met ingang van 1 januari 2020 (inclusief de verhoging van een deel van de inkomensondersteuning AOW-ers):
100 % bijstandsnorm | 100% netto AOW-bedrag | |
Paar, beide partners AOW-gerechtigd | € 1615,96 | € 1695,80 |
Paar, 1 partner AOW-gerechtigd | € 1605,19 | € 1685,03 |
Alleenstaande ouder | € 1187,02 | € 1242,07 |
Alleenstaande | € 1187,02 | € 1242,07 |
Normen huurtoeslag
De normen voor de huurtoeslag zijn per 1 januari 2020 gewijzigd.
Voor de kwijtschelding zijn de volgende bedragen relevant.
Minimumbedrag netto huurlasten (normhuur) | 2020 | 2019 |
een- en meerpersoonshuishouden | €215,71 | €211,68 |
eenpersoonshuisouderenhuishouden | €209,86 | €209,86 |
meerpersoonsouderenhuishouden | €208,05 | €208,05 |
Maximaal subsidiabele huur per maand | €737,14 | €720,42 |
Normpremie ziektekostenverzekering
De normpremie, bedoeld in artikel 2 van de Wet op de zorgtoeslag, voor zover begrepen in de bijstandsnorm, bedraagt per 1 januari 2020 voor een alleenstaande of een alleenstaande ouder € 33,00 per maand en voor echtgenoten € 74,00 per maand.
Norm minimale woonlasten en normpremie ziektekosten
Een deel van de premie ziektekosten die u betaalt, wordt niet meegenomen als uitgaven, in de berekening van de kwijtschelding. Dit deel is de normpremie ziektekosten. Dit bedrag kunt u vinden in de wet op de zorgtoeslag. Wij zijn wettelijk verplicht om dit bedrag op uw uitgaven ziektekosten in mindering te brengen. U zult op een berekening dus altijd een normbedrag ziektekosten terugvinden.
Vast bedrag ziektekosten dat niet wordt meegenomen als uitgave:
Alleenstaande/alleenstaande ouder |
€ 33,00 |
Gehuwd/samenwonend |
€ 74,00 |
Als we het over de normpremie woonlasten hebben dan gaat dit over de huur die u zelf moet betalen. Deze bedragen kunt u vinden in de wet op de huurtoeslag. Dit bedrag mogen we, ook al betaalt u dit wel, niet meenemen als uitgaven bij de berekening. Wij zijn wettelijk verplicht om dit bedrag op uw huur in mindering te brengen. U zult op een berekening dus altijd een normbedrag woonlasten terugvinden waarbij niets als uitgave staat genoteerd.
Vast huurbedrag dat niet wordt meegenomen als uitgave:
Eenpersoons- en meerpersoonshuishouden |
€ 215,71 |
Eenpersoons-ouderenhuishouden |
€ 209,86 |
Meerpersoons-ouderenhuishouden |
€ 208,05 |
Maximum bedrag voor de berekening van de huur |
€ 737,14 |
Een deel van de huurlasten, die u betaalt, wordt niet meegenomen als uitgaven in de berekening van de kwijtschelding.
Verschillende buurtteams en wijkbureaus zijn bereid om u te helpen bij het aanvragen van kwijtschelding. Neemt u het aanslagbiljet, uw ontvangen kwijtscheldingsformulier en onderstaande gegevens mee naar de hulporganisatie als die op u van toepassing zijn. Zonder deze gegevens kan uw aanvraag kwijtschelding niet worden ingevuld.
Hulp bij het invullen van een kwijtscheldingsformulier
Gemeenten Bunnik, UHR, De Bilt, Zeist en Wijk bij Duurstede:
FORMULIERENBRIGADE RSD/KRH
Telefoon: 030–6929504
e-mail: formulierenbrigade@rsdkrh.nl
Gemeente Houten:
GEMEENTEHUIS HOUTEN (inloopspreekuur)
Telefoon: 030–6382526 (Buiten de spreekuren kunt u de voicemail gebruiken)
e-mail: infospreekuur@hetnet.nl
Gemeenten Lopik en IJsselstein:
STICHTING PULSE
Telefoon: 030–6868030
e-mail: financien-op-orde@stichting-pulse.nl
Gemeente Nieuwegein:
MOVACTOR
Telefoon: 030–6033748
Website: www.movactor.nl/contact
Gemeente Stichtse Vecht:
Leef Maatschappelijke Dienstverlening
Telefoon: 0620136091
Website: https://www.leefmd.nl/contact
Gemeente Woerden:
KWADRAAT
Telefoon: 088-9004000
e-mail: niet mogelijk
Gemeente Utrecht:
In de stad Utrecht kunt u terecht bij 18 buurtteams.
Een overzicht van de buurtteams vindt u hier: www.buurtteamsutrecht.nl
U vindt hier het telefoonnummer, het adres en de openingstijden van het dichtstbijzijnde buurtteam.
Als ondernemer kunt u uitsluitend kwijtschelding aanvragen voor uw privé-belastingen. U kunt dit doen door het indienen van een kwijtscheldingsformulier. Een ondernemer mag niet meer dan een minimuminkomen hebben.
Wat vragen wij van u?
Om te kunnen beoordelen of u in aanmerking komt voor kwijtschelding, hebben wij het volgende van u nodig:
- het kwijtscheldingsformulier met alle gevraagde gegevens
- de laatste 'definitieve aanslag inkomstenbelasting' (IB60)
BghU houdt geen rekening met een (eventueel aangevraagd) uitstel aangifte inkomstenbelasting bij de Rijksbelastingdienst.